„Eljtt az id arra, hogy megteremtsk egytt a magyar vadgazdlkods s vadszat idtll kerett” – olvashat az OMVV s az OMVK jnius 25-ei keltezs felhvsban, amelyet Semjn Zsolt miniszterelnk-helyettes, a vdegylet elnke, Pechtol Jnos gyvezet elnk s Feiszt Ott, az orszgos kamara elnke rt al. A felhvs hivatsos vadszokhoz, vadszatra jogosultakhoz, a tudomnyos mhelyekhez egyarnt szl, de egyttmkdsre szmtanak a mez- s erdgazdlkodkkal s a termszetvdkkel is.
A vlemnyeket, szrevteleket 2012. szeptember vgig vrjk a terleti kamark s szvetsgek, amelyek sszestve kldik tovbb az orszgos szervezeteknek.
A felhvs letlthet ide kattintva.
Az eddig berkezett vlemnyek alapjn dr Szkely Istvn, az OMVV s az OMVK jogtancsosa ksztett sszelltst, a hatlyos vadszati trvny egyes paragrafusai kr csoportostva a mdosts szempontjait, me:
Szempontok a hatlyos vadszati trvny mdostshoz
A teljessg ignye nlkl gondolatbresztnek sznjuk a jelenleg hatlyos vadszati trvnyben, illetve vgrehajtsi rendeletben szablyozott, tbbek ltal mdostsra javasolt krdskrket, melyhez vrjuk a vadgazdlkods s vadszat irnt elktelezett valamennyi szakember vlemnyt. Vlemnyk – valamint az esetleges jabb szempontok – megrsval nagymrtkben segtenk a Vtv. mdostsnak kodifikcis munklatait.
1. A Vtv. 8. (2) bekezdse rgzti, mely terletek nem minslnek vadszterletnek s ezrt annak megllaptsnl figyelmen kvl hagyandk. Krds, hogy elegend-e a meglv szablyozs, vagy indokolt annak bvtse?
2. Felmerlt a Vtv. 9. -ban foglaltak alapjn a vad tulajdonjognak problmja. Jelenleg a Ptk. rtelmben a szabad termszetben vadonl llatok az llam kizrlagos tulajdonban vannak, ennek lekpezse jelenik meg a Vtv-ben. Krds, hogy ez a megolds – mint a jvbeni szablyozs alapvet kiindul pontja – megmaradjon-e, esetleg gy, hogy az llami tulajdonra tekintettel nvekedjen az llam felelssgvllalsa a vadrt, avagy a nhnyak ltal jabban ismt felvetett res nulliuss (uratlan jszgg) minsljn. Ez utbbi megolds szmos egyb jogszably mdostsnak szksgessgt is jelenten (gy pl. Ptk.) s krds, hogy a vad vdelmnek kvetelmnyt is biztostja-e?
3. A Vtv. 12. -a rendezi, hogy mely hrom krdsben kell a fld tulajdonosainak dntenik. Ezek a kvetkezk:
- a kpvisel szemlynek megvlasztsa,
- a vadszterlet tervezett hatrvonalnak megllaptsa,
- a vadszati jog hasznostsnak mdja.
Az elz ciklusok vekig hzd brsgi pereinek tapasztalatai alapjn felmerlt, hogy a vadszterlet hatrt – a vad lhelynek sajtossgaira tekintettel, amely szakmai krds – a megyei vadgazdlkodsi tancsok javaslatra, a vadszati hatsg llaptsa meg, a tovbbi krdsek eldntse viszont a fldtulajdonosok kompetencijba tartozna.
4. A jelenlegi szablyozs rtelmben a vadszterlet minimlis nagysga 3000 hektr. Tbben javasoljk, hogy ez a minimlis mret aprvadas jelleg trsasg esetn 1500 hektrra cskkenthet lenne, nagyvadas jelleg terleten gazdlkod vadszatra jogosult esetn viszont maradna a minimum 3000 hektr, de inkbb nvelse lenne indokolt.
5. A fldtulajdonosi vadszati kzssgek jogi helyzete a Vtv-ben gyakorlatilag rendezetlen.Formtlan jogkzssgek, ellenrzsk nem megoldhat, tbb esetben felmerlt, hogy nhny helyen a mkdsk sem felel meg a Vtv. ltalnos elveinek s rendelkezseinek. Krds, maradjon-e a vadszati kzssg jelenlegi szablyozatlan formja, vagy csak abban az esetben gyakorolhat vadszati jogot, ha civil szervezetet, vadsztrsasgot alaptanak a fldtulajdonosok?
6. Sok ves brsgi tapasztalat a 10 venknt megtartand „gydnt” fldtulajdonosi gylsek sszehvsnak kezelhetetlen volta. Az ellenrdek felek sok esetben egyms hirdetmnyt letpve prbljk megakadlyozni a gyls szablyszer megtartst. Krds, hogy maradjon-e ez a jelenlegi rendszer, vagy a vadszati hatsg hvja ssze hirdetmnnyel s a vadszterlet kijellt hatrvonalnak megjellsvel a fldtulajdonosok gylst, melyen az els napirendi pont szerint – a kzs kpvisel megvlasztsig – megnyitja s vezeti az lst, azt kveten a kzs kpvisel veszi t ezt a szerepet.
7. A Vtv. 17. (6) bekezdse rtelmben, ha a haszonbrleti szerzds idtartama alatt a haszonbrl megsznik, jogutdja 30 napon bell egyoldal jognyilatkozattal s vltozatlan felttelekkel folytathatja a haszonbrleti jogviszonyt, feltve, ha rendelkezik a vadszati jog gyakorlshoz szksges s a trvnyben meghatrozott felttelekkel. Ez a rendelkezs lehet, hogy srti a haszonbrleti szerzdst, mint hasznostsi formt vlaszt fldtulajdonosok rdekt, miutn k egy meghatrozott haszonbrlvel ktttek szerzdst, nem biztos, hogy annak megsznse esetn a jogutdjval is ilyen szerzdses kapcsolatba lpnnek. Krds, hogy maradjon-e a rendelkezs, avagy a haszonbrl megsznse esetn a fldtulajdonosok jbl dnthetnek a hasznosts mdjrl, illetve, hogy ki legyen az j haszonbrl?
8. A Vtv. 18. (4) bekezdse rtelmben, a vadszati hatsg nem hagyja jv a haszonbrleti szerzdst,amennyiben, egyebek mellett, a vadszterleten egy vadszra legalbb 100 hektr vadszterlet hnyad nem jut, avagy a haszonbrleti djat nem az adott vadszterlet vadllomnynak sszettelre tekintettel llaptottk meg. Vlemnynk az, hogymindkt megolds felett eljrt az id, e korltozsok szksgtelenek. Kztudott, hogy a VT-nl csak a trsasg kisebb rsze vadszik, teht a ltszmkorltozs nem indokolt, a haszonbrleti dj mrtkt pedig a piaci viszonyok hatrozzk meg,azok kt fggetlen szereplje kztti megllapodsba a hatsg nem szlhat bele. Krds, maradjon-e a jelenlegi szablyozs, vagy mdostsra kerljn-e gy, hogy a vad vdelme rdekben a haszonbrleti dj mrtke a vadszterlet minsgi besorolsa alapjn, I-IV. kategriba trtn besorols alapjn kerljn meghatrozsra?
9. A jelenlegi szablyozs rtelmben a haszonbrleti szerzdsek 10 vre, az zemterv idtartamra kttetnek. Eldntend, hogy maradjon-e ez a megolds, vagy a vadszatra jogosult hosszabb tv vadgazdlkodsi cljainak megvalstshoz a haszonbrlet idtartamt 15, vagy 20 vben kellene meghatrozni.
10. A fenti krds megvlaszolshoz kapcsoldik, hogy ha a haszonbrlet lehetsges idtartama megnvekedne, gy ehhez kellene igaztani a vadgazdlkodsi zemterv idtartamt is. Krds, hogy ezzel egyetrtenek-e, vagy szksg van-e egyltaln zemtervre, ha van regionlis s ves terv?
11. Az ves vadgazdlkodsi terv tartalmt a Vtv. 47. (2) bekezdse hatrozza meg. Krds, hogy maradjon-e a jelenlegi rendelkezsben szerepl taxatv felsorols, vagy azt bvteni, illetve vltoztatni kell-e? Miutn az ves tervet a hatsg hagyja jv, krds, hogy vajon hatsgi jvhagys kell-e ahhoz, hogy egy nllan gazdlkod vadszatra jogosult egy adott vben mennyi vadhst kvn rtkesteni s mennyit pedig vadszrszknt tagjainak juttatni. Ennek meghatrozsa az nllan gazdlkod vadszati egysg bels gye, ha az ves tervben vadfajonknt darabszmban meghatrozott, elejthet, elfoghat elrt vadltszmot teljesti, a fenti krdsben a taggylsnek (kzgylsnek) van dntsi kompetencija.
12. A hivatsos vadszok jelenleg ketts nyilvntartsban szerepelnek, egyrszt a vadszati hatsgnl, msrszt a Kamarnl. Kamarai tagsguk
|
ktelez, tovbbkpzskre itt kerl sor, indokolt lehet, hogy az eskt is itt tegye le, szolglati igazolvnyt, jelvnyt s hitelestett szolglati naplt is a Kamara bocsssa rendelkezsre. Ebben a krdsben is ignyeljk a javaslatot, maradjon-e a jelenlegi szablyozs, vagy az a fentiek szerint vltozzon?
13. A hivatsos vadszok tevkenysge meghatroz a vadszatra jogosult vadgazdlkodsi feladatai vonatkozsban. Jelenleg minden megkezdett 3000 hektronknt kell egy hivatsos vadszt alkalmazni. A gazdasgi knyszer hatsra, s ellenrzs hinyban egyre inkbb elterjedt az un. „papr hivatsos vadsz”, aki a nevt adja, gy a jogosult igazolja a szksges s alkalmazand hivatsos vadsz ltszmot, ugyanakkor tnyleges munkt nem vgez. Szksges lenne-e egy szigorbb ellenrzs, amely mr a hivatsos vadsz alkalmazsnl kezddik s folyamatos munkavgzst is rinti?
14. A jelenlegi szablyozs szerint (Vtv. 31. (1) bekezds) vadszterleten vadgazdlkodsi, vadszati ltestmny a fld hasznljnak elzetes hozzjrulsval ltesthet. Tekintettel arra, hogy e ltestmnyek a vadkr megelzsben s cskkentsben szerepet jtszanak, felmerl, hogy ha a fld hasznlja e ltestshez nem jrul hozz, gy egy esetleg bekvetkezett vadkr kinek a terhre rhat fel?
15. A Vtv. 39. rtelmben – csak helyeselheten – avadszati hatsg meghatrozott okokbl a vadszterlet egyes rszeit vadszati kmleti terletnek minstheti, melyeken a tilalom feloldsig tilos vadszni. Clszer lenne rgzteni, hogy az ilyen terleten mindaddig, amg a tilalom fennll, vadkr nem rvnyesthet a jogosulttal szemben. Ki, s mibl fizesse a krt?
16. A vadszjegy kivltsnl elfelttel a Vtv. 60. (2) bekezdse rtelmben, hogy a Kamara korbban kiadott egyni ljegyzket bevonja s j ljegyzket llt ki. Indokolatlan pazarls az egyni ljegyzk bevonsa, abban az esetben, ha a meglv egyni ljegyzkbe csak csekly mrtk a bejegyzs.Vlemnynk az, hogy a vadszjegy kivltsakor le kellene zrni a ljegyzk betlttt sorait, a lezrst a Kamara pecsttel hitelesti, majd ezt kveten a ljegyzk mg fel nem hasznlt rovatai a kvetkez idszakra rvnyesek. j egyni ljegyzket csak a mr teljes mrtkben betelt ljegyzk bemutatsa utn lehetne ignyelni a Kamara terleti szervezetnl, vagy szksg van egyltaln az egyni ljegyzkre?
17. Jelenleg a vadszjegyet a Kamara, a vadszati engedlyt a vadszati hatsg lltja ki. Vlemnynk szerint ez a kettssg indokolatlan, a Kamara terleti szervezeteinek szemlyi s trgyi felttelei alkalmasak a vadszati engedly kiadsra is, ahol egyben a ktelez baleset- s felelssgbiztostst is meg lehet ktni.
18. Jelenleg a vadszjegy lfegyverrel trtn vadszatra jogost, s ugyanezen vadszjegyen jellik, ha a tulajdonosa kiegszt vizsgt tett ragadozmadrral trtn vadszatrl, vagy vadszjjal trtn vadszatrl. Miutn a vadszvizsga a Vtv. 66. (2) bekezdse rtelmben a kizrlag vadszjjal, illetve ragadozmadrral vadszk esetben nem rja el, hogy srtes s golys lfegyverrel is gyakorlati vadszlvszeten kell rszt vennik, megolds lehet az, ha hrom klnfle vadszjegy kerl kibocstsra, a csak lfegyverrel, a csak vadszjjal s a csak ragadozmadrral trtn vadszatra. Ezzel a megoldssal elkerlhetk azok a problmk, ha pl. valakinek a ragadozmadrral trtn vadszati jogt megszntetik, gy automatikusan a vadszjegy bevonsval az jas, vagy lfegyveres vadszat lehetsgt is elveszti. Termszetesen a megfelel kiegszt vizsga lettelvel az rintettnek egyidejleg lehet tbb vadszati mdra vadszjegye.
19. Vissza kellene lltani a trfeabrlat korbbi rendszert, mely szerint a mnuszpontos trfek anyagi termszet szankcit vonnak maguk utn, miutn bizonythat, hogy a szankcik megsznsvel a kilvsek jelents rsze vadgazdlkodsi rdeket srt. Krjk ezzel kapcsolatos llspontjukat.
20. Felttlenl jragondoland a vad ltal s a vadban okozott krok krdskre. Megfontoland, hogy a Vtv. 75. -nak (2) bekezdsben foglaltak helyett – amely azt tartalmazza, hogy a vadkr megfizetsre az lesz kteles, aki a krt okoz vad vadszatra jogosult, s akinek vadszterletn a krokozs bekvetkezett, illetleg, akinek a terletrl a vad kivltott – j rendelkezs legyen. Van olyan javaslat, amelynek rtelmben a vadszatra jogosult akkor felelne a vadszterletn bekvetkezett krrt, ha annak bekvetkeztben fszablyknt felrhatsg, vagy rendellenessg terheli, egyb esetben viszont nvelni kell a fldhasznlk vdelmi ktelezettsgt, illetve a jelenlegi 5 % helyett, legalbb 20 %-ra emelni azon krmennyisget, amelyet a fldhasznlnak kell viselnie. Ennek indoka, hogy a vad csak a jogszer elejtssel, elfogssal kerl ki az llami tulajdon kizrlagos trgybl, teht krokozsakor mg llami tulajdonban van, tovbb a fldhasznlnak is hathatsabb vdekezst, egyttmkdsi ktelezettsget kell elrni. A fentiekben rt javaslatbl, vlemnynk szerint, nllan meg kellene vizsglni azt, hogy lehet-e, s ha igen, hny szzalkra emelni azon krmennyisget, amelyet a fldhasznlnak kell viselnie. llspontunk az, hogy a fldhasznl s a vadszatra jogosult a szabadtermszetben l vadak krttelnek megelzse s cskkentse rdekben egytt kell mkdjn. Ezt azzal is el kell segteni, hogy a fldhasznl is mg inkbb rdekelt legyen a kr megelzsben, mert a jelenlegi 5 %-os mrtk erre nem alkalmas.
A javaslatok szerint a kivlts, mint a krrt felelssg alapja ugyanakkor elhagyand, mert csak szmos flrerts forrsa. Egyrtelm bri gyakorlat csak egyrtelm jogi elrstl vrhat. Elfogadhatatlan az a gyakorlat, hogy az autplykon bekvetkez vad s gpjrm sszetkzsek – mint a mezgazdlkodson s erdgazdlkodson kvl keletkezett krok – felelssgt sok brsg automatikusan – a kivltsra hivatkozva – a vadszatra jogosultra terheli, holott az autplya ltestje s fenntartja kteles olyan kertst ltesteni, amely cljnak megfelelen tvol tartja az ttl a vadonl s az elkborolt hzillatokat. Megmagyarzhatatlan tovbb az az j gyakorlat, amely szerint az autplykon vadveszlyre figyelmeztet tblkat lehet egyre gyakrabban tallni, mert ilyen tbla esetben krds, hogy milyen magatartst kell az autsnak tanstania, milyen sebessggel haladhat, stb.
21. Pontostand a Vtv. 78. (4) bekezdse, melynek rtelmben a vadszatra jogosult a vast ltestjnl, fenntartjnl megfelel vdelmi berendezsek ltestst, illetleg vasti jelzsek elhelyezst kezdemnyezheti a mez- s erdgazdlkodson kvl okozott krok megelzse rdekben. Nem lehet tudni, milyen vasti jelzsek elhelyezsvel lehet megelzni, hogy egy llat ne kerlhessen a snekre, illetve hogyan kell kzlekedni a vastnak ahhoz, hogy az ilyen vletlen esemnyeket megelzhesse. Vdelmi berendezs csak megfelel kerts lehet, melyre a vastnak nyilvn nincs anyagi forrsa, a jogosult viszont szintn nem tudja ennek kltsgt fedezni. Ha az autplya zemeltetje djat szed azrt, hogy a kzt a balesetmentes kzlekedsre alkalmas legyen, ezrt kertst pt, gy a vast zemeltetje pedig gondoskodjon a megfelel vdelmi berendezsekrl a sajt kltsgn, miutn szolgltatsrt szintn djat szed. Amennyiben erre nincs lehetsge, gy kssn biztostst, de a vtlen jogosulttl ne kvetelhessen emiatt krtrtst.
22. Tbb javaslat rkezett azzal kapcsolatban, hogy a vadszati hatsgok hats- s feladatkrt szksges lenne bvteni, kiemelt feladatknt pedig elrni a vadszatra jogosultaknl – s ebben a fldtulajdonosi vadszati kzssgek is benne lennnek – a jogszablyszer mkds rendszeres ellenrzst. Termszetesen ez nem helyettesten az gyszsgek s a brsgok hatskrbe tartoz feladatokat, a vadszati hatsgok a szakmai, vadgazdlkodsi elrsokat, az ves terv betartst ellenrizhetnk azzal, hogy jogsrt gyakorlat, vagy mulaszts esetn meg kellene hatrozni, milyen intzkedseket tehetnek (pl. az gyszsg rtestse, eljrs kezdemnyezse, stb.).
Budapest, 2012. jnius 25.
A szempontok le is tlthetk ide kattinva.
|